Technické specifikace Rangera
Ranger je nabízen výhradně se vznětovými motory EcoBlue. Základem je dvoulitrový diesel o výkonu 170 k (125 kW) buď se šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Můžete také zvolit vznětový dvoulitr Bi-Turbo e-4WD s výkonem 205 k (151 kW), ten ale jen ve spojení desetistupňovým automatem. Novinkou nové generace je přeplňovaný motor 3.0 EcoBlue V6, který přináší vysoký výkon až 240 k (176 kW) a velký točivý moment až 600 Nm. Tento motor doplňuje velmi odolná a rychlá 10st. automatická převodovka. Výsledkem je sehrané pohonné ústrojí vhodné pro tažení těžkých nákladů a extrémní terénní jízdu s maximální jistotou a komfortem v jakýchkoli podmínkách. Navíc díky volitelným jízdním režimům můžete změnit kalibraci celého pohonu.
Základem pro jízdu v terénu je vyspělý pohon všech kol e-4WD pro jízdu na silnici i v terénu. Disponuje zcela novou elektronicky řízenou rozdělovací převodovkou. Spojka převodovky je využívána k přenosu točivého momentu v režimech 4WD 4A (AUTO), 4H a 4L. Při volbě 4A systém plynule mění točivý moment předních kol od zadních kol k předním pro dosažení optimální trakce na silnici. Při volbě 4H nebo 4L systém elektronicky řídí trakci předních a zadních kol pro použití v terénu nebo na kluzkém povrchu, jako je hluboký sníh, písek nebo bláto.
Díky několika jízdním režimům, pohonu e-4WD a elektronicky řízené mechanické uzávěře diferenciálu zadní nápravy dokáže Ranger adekvátně reagovat na jakoukoli situaci na silnici nebo v terénu. K těmto jízdním režimům patří „on-road“ normalní režim, Eco režim, Tažení/vlečení (pouze automat) a Kluzký povrch nebo „off-road“: Písek, Bahno/Vyjeté koleje a Skály. Při volbě každého z jízdních režimů ovladačem na středovém tunelu dochází ke kompletnímu přenastavení chování vozu. Upraveny jsou stovky parametrů, nicméně mezi ty základní patří kalibrace motoru, převodovky a ABS, nastavení kontroly trakce, citlivosti řízení, pedálů, brzd a změna grafiky přístrojového štítu.
Ranger je vybaven infotainmentem SYNC 4A s funkcí Premium Connectivity, který umožní prostřednictvím 10“ nebo 12“ dotykové obrazovky intuitivní spojení se světem. K tomu digitální přístrojový štít o velikosti 8“ zobrazí velké množství užitečných informací nejen pro jízdu v terénu, přitom se grafika přístrojového štítu mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu.
Po usednutí do kabiny najdete skvěle situovanou pozici se všemi základními prvky v dosahu, naštěstí stále zůstaly základní mechanické tlačítkové či otočné ovladače, nastavování dalších funkcí přes středový dotykový displej je rychlé, logické a graficky velmi dobře vyvedené. Cestující obklopí solidní materiály bez nějakých zbytečných výstřelků, výhled vpřed přes rozměrnou kapotu je impozantní, zadní pohled přináší velkorysá boční zrcátka. Rozměrově řidič ani spolujezdec ani náhodou nestrádá, snad jen sedadla by mohla mít lepší boční vedení a tak trochu mi scházelo vyhřívání sedadel a volantu.
Usedne-li řidič do Rangera, začne si připadat velmi rychle jako kapitán lodi, z výšky má perfektní přehled o dění na komunikaci, při jízdě na silnici podvozek s tlumeným duněním odfiltruje výmoly a Ranger doslova pluje provozem. Pozor však na opomenutí hmotnosti skoro až 2,5 t, změny směru a rychlosti hned připomenou náklonem a pohupováním neobkročitelné fyzikální zákony, nicméně Ranger v zatáčkách drží stopu statečně a jistě. Při prázdném vozidle ale může občas zradit odskočení zádě, neboť zadní náprava je logicky stavěna na zatížení korby až 1100 kg. Ranger je také dobrý tahoun, legálně se dá připojit přívěs až o celkové hmotnosti 3500 kg.
Okolí vozidla při manévrování perfektně monitoruje sada kamer poskytujících i ptačí pohled a celá sada senzorů. Při jízdě pomáhá řidiči doslova armáda asistentů měnících se i podle stupně výbavy. Popisovat jejich přehled by vydalo na množství řádek, každý zájemce o koupi má v prospektech připraveno zajímavé a lákavé čtení, výbavové řady XL, XLT, Tremor, Limited, Wildtrak a Platinum se liší nespočtem kombinací.
Když už jsme u nákladového prostoru, nová generace modelu Ranger má rozšířenou korbu mezi podběhy, tudíž se do zadní části vozu vejde celá europaleta na šířku ve standardním rozměru 1200×800 mm. Přijde vhod, pokud potřebujete převézt zásoby zboží na paletě a nemáte k dispozici dodávkové vozidlo.
Logicky se na rozměrné korbě dá odvézt množství rozličného nákladu, ale bývá obtížné se mnohdy k nákladu dostat. Proto se mi líbila drobná vychytávka, kdy se na boční straně vozu za zadními podběhy nachází schůdek, který vám usnadní nastupování nebo vystupování z korby vozu, aniž byste museli otevřít výklopné dveře korby. Pokud sklopíte dveře korby tak vám vznikne pevný pracovní stůl s integrovaným pravítkem a otvory pro svorky. Při práci se bude hodit i 230V zásuvka s výkonem až 400 W.
Další praktickou vychytávkou je 4zónové osvětlení kolem vozu, které se hodí, když potřebujete pracovat v šeru až do noci, kempujete nebo potřebuje vyměnit pneumatiku. Pro osvětlení okolí vozu se využívá hlavních světlometů, světel vnějších zpětných zrcátek a zadních světel. Sektorové osvětlení lze aktivovat na displeji SYNC 4A nebo vzdáleně pomocí aplikace FordPass.
Jaké jsou možnosti výbavy Rangera
Jak Rangera dovybavit třeba právě pro provoz v lesnických provozech, k práci pro myslivce, oborníky, chovatele hospodářských zvířat a nebo pro některé řemeslníky? V první řadě je to praktická výsuvná plošina do nákladového prostoru, která usnadňuje nakládání a vykládání, aniž by bylo nutné vylézt na ložnou plochu. Pro uložení drobnějších věcí je to úložný box přes celou šířku ložné plochy, ideální pro bezpečné uložení nářadí a vybavení. Dodává se se dvěma vyjímatelnými přihrádkami na drobné předměty.
Logicky ne vždy chce majitel ukazovat veřejnosti, co veze na korbě, nebo chránit náklad před nepřízní počasí. K dispozici je tedy buď rolovací a nebo pevný kryt nákladového prostoru. Ještě více komfortu, bezpečnosti a i prostoru pro náklad přinese odolná a přesto lehká pevná střecha vyrobená z jednoho kusu ze 100% recyklovatelného plastu ABS. Dvě spojené vrstvy zajišťují spoje beze spár a odolnost proti povětrnostním vlivům a korozi. Střecha je opatřena lesklým lakem odolným proti UV záření.
Nejen pro řemeslníky se nabízí zásuvka s ložiskovými pojezdy, která poskytuje snadno přístupný výsuvný úložný prostor. Dodává se s horním krytem s pojezdy, který tvoří rovnou plochu dokonce i pro montáž chladničky s mrazničkou a umožňuje její zasunutí a vysunutí podle potřeby. Vyrobena je z voděodolné lepené lodní překližky s ocelovými výztuhami pro dosažení vyšší pevnosti. Zásuvka je opatřena běžným kobercem, který se hodí k interiéru vozidla.
Lze získat i kompletní zabudovaný sporák, dřez, zásuvku na nádobí a pracovní desku z nerezové oceli. Kuchyň můžeme rozložit a složit za pouhých 15 sekund! Po vysunutí kuchyně se sporák a dřez vyklopí na levou stranu, a tak vytvoří pracovní plochu ve tvaru písmene L. Plynový sporák má 3 hořáky umístěné v prolisu nerezového ocelového plechu, který lze snadno čistit a který současně zajišťuje ochranu před větrem. Je opatřen sklopným víkem z tvrzeného skla, které tvoří ochrannou zástěnu při používání sporáku. Pracovní plocha z nerezové oceli nabízí velký prostor pro přípravu a podávání jídel. Že by třeba nabídka pro využití při přestávkách na naháňce či jiné společné lovecké akci?
Ranger je vhodný i pro kempování
Ranger lze využít i pro kempování, neboť se jako volitelný doplněk dokonce nabízí střešní stan ARB Flinders k upevnění na střešní nosič Base nebo na příčníky na vozidle. Pevný, odolný a nepromokavý stan je ideálním společníkem na cestách, přespí v něm dva dospělí a je vhodný do každého počasí. Stan lze postavit snadno a rychle, protože nosná konstrukce a rám tvoří jeden celek. A kdyby bylo místa málo, dá se pořídit i přídavná markýza s odolnou polyethylenovou vodonepropustnou podlahou, která vytvoří při kempování naprosto suchý prostor s rozměry 2 x 2,5 m, tři vnější boční stěny lze srolovat a pod nimi se nacházejí vnitřní stěny ze síťoviny. Že by výbava pro lovecké výpravy do vzdálených krajů v panenské přírodě?
Výbava pro lovce
Pojďme ale ke všedním pracovním nebo loveckým dnům. V terénu při zapadnutí určitě pomohou přídavná kotvící oka a naviják, při brodění do hloubky až 80 cm pak zvýšených šnorchl sání, samozřejmostí mohou být světelné rámy a světlomety, krycí plechy pod motorem, nášlapové rámy pod prahy a další doplňky, které vám rádi autorizovaní prodejci rádi nabídnou a namontují.
V terénu je nový Ranger velmi agilní a neudolatelný. Výhodou je překvapivě malý poloměr otáčení, přední nájezdový úhel 28o a zadní 25,6o, ten zadní ale trochu omezí montáž tažného zařízení. Světlá výška je 23 cm, ale při celkové délce 5370 mm limitem může být středový úhel 24o, naopak maximální úhel bočního náklonu 25o bude spíše limitován odvahou řidiče.
V terénu se cítí Ranger sebejistě, při zvolení odpovídajícího režimu posílá motor v optimálních otáčkách přes převodovku sílu na zatížená kola. Poradí si s neskutečnými výmoly, blátem i prudkými svahy. Auto je předurčené na těžkou práci a spolehlivou agilnost v terénu, je vhodný pro majitele lesa, velké honitby či obory, řemeslníka jezdícího za prací mimo zpevněné vozovky. Ranger je prostě osvědčený a generacemi prověřený neúnavný praktický pomocník pro každý den. A navíc členové ČMMJ mohou využít aktuální zvýhodnění při pořízení Fordu Ranger a také Raptor.